Fairplay!

Omgangsregels LTC Anonymus en wat te doen als het misgaat

Bij Anonymus is het fijn en veilig om te zijn!

Bij al het doen en laten op onze tennisvereniging geldt een aantal omgangregels. Ze maken het mogelijk dat we met elkaar prettig en gezellig van sport kunnen genieten.

Met deze regels en andere informatie willen we iedereen duidelijkheid geven over wat wij als vereniging belangrijk vinden en waar we met z’n allen voor staan. Deze regels gelden als richtlijn voor alles wat we binnen onze vereniging doen. Ze vormen de pijlers waarop onze vereniging functioneert en gelden voor zowel leden, bezoekers, vrijwilligers als trainers en bestuur- en commissieleden.

Belangrijk uitgangspunt is dat het erom gaat hoe iemand een gedraging of uitlating ervaart en niet hoe deze is bedoeld.

Ook de tennisbond, de KNLTB, zet zich, onder de naam FairPlay, in voor veilig sporten.

Binnen LTC Anonymus hanteren we de volgende omgangsregels:

1. Ik vind eerlijk en prettig spelen in een goede en gezellige sfeer belangrijk.
  2. Ik heb respect voor eigendommen van de club en van anderen.
  3. Ik accepteer en respecteer de ander zoals hij of zij is.
  4. Ik houd rekening met de grenzen die de ander aangeeft.
  5. Ik kom niet ongewenst dichtbij en raak de ander niet aan tegen zijn of haar wil.
  6. Ik geef de ander geen ongewenste seksueel getinte aandacht.
  7. Ik stel geen ongepaste vragen en maak geen ongewenste opmerkingen over iemands persoonlijk leven of uiterlijk.
  8. Wanneer iemand mij hindert of lastigvalt, dan vraag ik hem of haar hiermee te stoppen. Helpt dat niet, vraag ik een ander om hulp.
  9. Je kunt ook anderen helpen om zich aan deze omgangsregels te houden. Spreek degene die zich daar niet aan houdt erop aan en meld dit zo nodig bij het bestuur.

Vertrouwenscommissie

Binnen onze vereniging functioneren drie leden als vertrouwenscontactpersoon. Je kunt altijd in vertrouwen via vertrouwenscommissie@ltcanonymus.nl of direct met een van hen contact opnemen wanneer je ergens mee zit en wat je met iemand binnen de vereniging wilt bespreken. Bespreek wat je dwars zit en welke stappen je zou kunnen zetten om het aan te pakken. Je houdt zelf altijd de regie op wat er met je verhaal gedaan wordt.

Wat echt nooit bevorderlijk is voor het oplossen van een ongewenste situatie is het opstarten van een anonieme actie in de vorm van anonieme brieven of plakkaten. Dit werkt ernstig beschadigend vanwege de onmogelijkheid voor de persoon die ‘onder vuur‘ wordt genomen om weerwoord te geven. Alleen het bestuur van de vereniging is verantwoordelijk voor het ondernemen van actie.

Onze vertrouwenscontactpersonen zijn:

• Gertruud Buur
  • Rob van Twuijver
  • Maaike Gerritsen

Vertrouwenspunt NOC*NSF

De NOC*NSF heeft een vertrouwenspunt in het leven geroepen. Hier kan je vragen stellen of meldingen doen over zaken die mogelijk in strijd zijn met de regels, waarden en normen in de sport. Dat kunnen persoonlijke dilemma’s of vervelende ervaringen zijn, maar je kunt er ook terecht wanneer je grensoverschrijdend gedrag van anderen wilt melden. Ook hier geldt: in een vertrouwelijk gesprek met een vertrouwenspersoon of adviseur bespreek je wat je dwars zit en welke stappen je zou kunnen zetten om het aan te pakken. Je houdt zelf altijd de regie op wat er met je verhaal gedaan wordt.

Zit je ergens mee, dat je niet met iemand van binnen de vereniging wilt of kunt bespreken? Bel het Vertrouwenspunt Sport: 0900 – 202 55 90 (gebruikelijke belkosten).